Onze eerste oldtimer


Begin 2006 kwamen Christof en Andre op het idee een VW-kever aan te schaffen.

We konden er eentje op de kop tikken van 1968. 

We kwamen tot de vaststelling dat de motor vast gelopen was.

Daaruit volgde een mechanische renovatie.

 

De opvolger  " NESTOR "


Het verhaal begint in oktober 2012.

IK zag op Ebay een Renault 4cv van 1955, mijn geboortejaar, dus...

Een trailer gehuurd, Christof opgetrommeld en daar gingen we, richting Luik.

Het wagentje was ongeveer compleet en in aanvaardbare staat.

De papieren zijn in orde, laatste keuring is van 20 mei 1974 en was ingeschreven in Izegem, daarna is hij in Luik terechtgekomen.

Eén  groot probleem, de motor zit muur vast en zal dus moeten heropgebouwd worden.

Pas veel later in 2020 zal blijken dat de motor volledig onbruikbaar is. (motorblok opengevroren)


De volgende  " HECTOR "


Omdat de herstelling van NESTOR bleef aanslepen en we toch iets moesten hebben om mee rond te toeren werd een 4cv van 1954 aangeschaft. 

De wagen was afkomstig van Pau (zuid).

Aangekocht via een Nederlander.

Deze maal was de auto in rijdende staat, dus geen werk meer, en toerklaar.


Helaas... mooie liedjes duren niet lang.

Op de Den Arocaan van 21/05/2016 gebeurde het, op een zeer druk kruispunt. 

Resultaat 3 dagen in ziekenhuis en auto totaal verlies.


De opvolger  " KAT 61 "


Na een sabatperiode van een kleine 2 jaar namen we het besluit van een opvolger voor HECTOR aan te schaffen.

Dit keer viel het oog op een Volvo PV544 (katterug), de wagen was van 1961. (vandaar de naam KAT 61)

Deze wagen is ook in rijdende staat. (nog steeds)


Op 30 dec 2023 hebben we KAT 61 verkocht aan een liefhebber uit Malmedy.


 

Nestor & Hector = Victor


Na enig overleg hebben we besloten om Nestor en Hector om te bouwen tot Victor.

Nestor levert de carrosserie, Hector levert de mechanische componenten.


De werken begonnen in de zomervakantie 2020, met de herstellingen aan de kast van Nestor.


In 2021 volgde de mechanische kant met motor, remmen, banden, enz... van Hector.


In 2022 volgt de ombouw van het elektrische systeem van 6V naar 12V. Dit omvat alle verlichting en lampjes, alernator 12V, ontstekingsbobijn, claxon. Voor het instrumentenbord is er een omvormer 12V naar 6V nodig.


Samenstellen van alle nog benodigde ondedelen zoals, spatborden, deuren, kofferdeksels, .... 


En dan schuren...  plamuren...  schuren.... grondlaag...